Sunday, September 16, 2007

Serwisy ogólnego użytku i społeczności internetowe


Od czasu powstania serwis Youtube, szybko stał się jedną z najczęściej odwiedzanych witryn w Internecie. Dzięki możliwości zamieszczania własnych filmów, każdy obywatel Internetu, mógł teraz bez problemu zostać zobaczony, usłyszany i oceniony przez innych. Oprócz stricte amatorskich filmów, na Youtube szybko pojawiły się teledyski, seriale oraz różnego typu filmy dokumentalne, czy też relacje sportowe.
Jak to wpłynęło na branżę muzyczną ?
Od teraz każdy z nas miał własne MTV, chociaż to za mało powiedziane – bo dzięki Youtube uzyskaliśmy internetową telewizję na żądnie. Nie trzeba było już czekać godzinami, aby obejrzeć swój ulubiony teledysk, nie trzeba było już znosić godzinami idiotycznych reality shows by trafić na 5 minut i tak zazwyczaj żenującej muzyki. Od tej pory to my mogliśmy wybierać sobie ramówkę - bez reklam proszków do prania, zupek chińskich, albo wspaniałych koreańskich aut - za to często z użytecznymi sugestiami na temat filmów, które mogą nam się również spodobać.
Wniosek – MTV i wiele telewizji muzycznych straciło na oglądalności.

Oprócz tego dzięki Youtube, szanse zaistnienia uzyskała dużo szersza rzesza muzyków. Każdy teraz może nakręcić swój własny, nawet amatorski teledysk, każdy ma szansę promocji i bycia w telewizji – i to ogólnoświatowej, również każdy ma szansę na odniesienie sukcesu. Najlepszym na to przykładem jest video grupy OK-GO - Here It Goes Again, które do tej pory obejrzało 22 miliony ludzi.
Wniosek – każdy może teraz zostać gwiazdą !



Serwis Myspace.com ten umożliwia przede wszystkim komunikację pomiędzy internautami i nawiązywanie drogą elektroniczną znajomości.Jak podają twórcy portalu, konta założyło już ponad 150 milionów osób z całego świata. Firmy szybko doceniły możliwości reklamowe, które prezentuje MySpace. Korzysta na tym przede wszystkim branża muzyczna, filmowa i telewizyjna. MySpace okazał się skuteczną forma promocji dla młodych grup muzycznych, które umieszczają próbki swojej twórczości w miejscu łatwo dostępnym dla potencjalnych nabywców. Zespół Arctic Monkeys uzyskał swoją popularność właśnie dzięki serwisowi MySpace.
W 2006 tygodnik Time nazwał serwis MySpace "metropolią on-line" i wymienił (wspólnie z Wikipedią oraz YouTube) za wzorowe społeczności internetowe nadając tytuł "Człowieka Roku 2006".



Jak ta rzeczywistość odnosi się do branży muzycznej ? Odpowiedź jest prosta – dzięki SecondLife fani mogą uczęszczać na ekskluzywne koncerty swoich ulubionych zespołów, wysłuchiwać jako pierwsi promocyjnych materiałów, lub brać udział w wywiadach odbywających się właśnie w świecie wirtualnym. Oczywiście nic za darmo, wstęp na taki ekskluzywny koncert również będzie kosztował, a ponieważ w SecondLife używa się prawdziwych pieniędzy, z płatnościami nie powinno być najmniejszego problemu.


Blogi
Blogi istnieją w Internecie od wielu lat, ale dopiero po sukcesie MySpace, oraz Youtube zyskały na znaczeniu. Możliwość dodawania filmów z Youtube, a także łatwość dzielenia się plikami poprzez hostowanie ich na serwisach typu Rapidshare całkowicie odmieniło wizerunek blogów. Od tego momentu przestały być tylko formą pamiętników / dzienników – zmieniły się w multimedialne serwisy oraz tętniące życiem społeczności.

Jak to wpłynęło na branżę muzyczną ?
Ku uciesze speców od marketingu w ciągu ostatniego roku powstało wiele blogów poświęconych określonym gatunkom muzycznym, czy też konkretnym zespołom – wpłynęło to na znaczną popularyzację twórczości wielu artystów – tych mniej i tych bardziej znanych. Nie ma jednak róży bez kolców. Blogi muzyczne swoją obecną popularność zawdzięczają głównie dzięki możliwości darmowego hostingu plików mp3. Bez tej usługi nie byłaby możliwa wymiana muzyki, a przez to żadna dyskusja między jej miłośnikami, to zaś rychło prowadziłoby do śmierci bloga, bo pusty blog – to martwy blog.

No comments: